ELOKUVA: Marttilan pirut

Etunäyttämön uusin aluevaltaus elokuvataiteen pariin!

Näytöskausi 2022 on ohi.

Elokuva Marttilan pirut on 1800-luvulla Ylöjärvellä kuohuttaneen poltergeist-ilmiön (Martinin pirut) inspiroima kauhutrilleri.
Tapahtuma herätti huomiota myös kansainvälisesti, ja ilmiöön liittyvän oikeudenkäynnin todistajien lausunnot ovat herättäneet keskustelua vielä kauan tapauksen jälkeen.

Eeva Marttila (Hanna Mecklin) on kaupungista maalle ajautunut talon emäntä. Kotitöiden lisäksi Eevan tehtävänä on huolehtia sairaasta apestaan (Arvi Kaukolammi) mykän piian (Camilla Derar) kanssa, samalla kun talon isäntä (Harri Heiskanen) viettää pitkiä työjaksoja kaupungissa. Painostava yksinäisyys ja uuvuttavat arjen askareet katkeavat, kun tupaan saapuu vieras nainen (Päivi Honkanen), joka tuo mukanaan jotain tai jonkun, mikä aiheuttaa pelkoa ja hämmennystä torpan asukkaissa sekä jokaisessa, joka vierailee Marttilan mailla. Onko kyseessä salajuoni vai jotain, mitä ei voida maanpäällisillä voimilla selittää?

Elokuvan on käsikirjoittanut ja ohjannut Topias Kanto ja Maarit Pakarinen.
Osaava ja ammattimainen harrastajista koostuva työryhmä sekä yhteistyötahot mahdollistavat elokuvan tekemisen.
Ensimmäistä kertaa Etunäyttämön näyttelijät laittavat itsensä likoon vain ja ainoastaan valkokangasta varten.

Esittelyssä käsikirjoittajat ja ohjaajat: Topias Kanto ja Maarit Pakarinen.

Topias Kanto on keväällä 2019 valmistunut muotoilija.
Hän on monissa TV- ja teatteriproduktioissa mukana ollut harrastaja. Kanto on työskennellyt
useita kuukausia YLE:llä rekvisitöörinä sekä toiminut useissa rooleissa kulisseissa. Tämä on
avartanut hänen tietoisuuttaan ja ymmärrystään erilaisten tuotantojen valmisteluun ja
toteuttamiseen. Lisäksi muutamat omat elokuvaprojektit ovat aina opettaneet jotain uutta, jota on voitu hyödyntää seuraavissa projekteissa.

Maarit Pakarinen (FM) on pedagogi ja kokenut teatterintekijä, joka on ollut mukana mm.
monessa Etunäyttämön produktiossa. Lisäksi Pakarinen on opiskellut yliopistossa sivuaineenaan elokuvatutkimusta, jonka kautta eri genret ja niiden konventiot ovat tulleet
varsin tutuiksi.

Kuvia kulisseista

Yhteistyössä Nokian Näyttelijäyhdistys ry:n Etunäyttämön elokuvan parissa mm.
Nokian kaupunki
Hämeenkyrön kunta