Matias ja Anni – nokialainen tähtitarina

Keväällä 2024 Etunäyttämön tuore kantaesitys on palkitun toimittaja Matti Kuuselan kirjoittama ja Saija Viljasen ohjaama näytelmä rohkeudesta luoda uutta ja rakkaudesta elämän loppumattomiin mysteereihin. Jatkonäytökset tulossa keväällä 2025!

Matias Stark (1857-1940) oli monen alan pioneeri ja oman aikansa edelläkävijä, ”Tarkin maisteri”, joka tunnettiin erityisesti valokuvistaan, tähtinäytöksistään ja lähes ehtymättömästä toimeliaisuudestaan. Hänen ensimmäinen vaimonsa Anni Stark os. Pahlman (1861-1901) oli kansakoulunopettaja, joka muun muassa perusti Nokialle ensimmäisen kansakoulun yhdessä miehensä Matiaksen kanssa vuonna 1893. Yhdessä tämä pari virkisti ja kehitti paikallista kulttuuri- ja sivistyselämää monin tavoin vastoinkäymisistä huolimatta.

Jotkin tarinat on kirjoitettu tähtiin ja joillekin meistä onnekkaista rinnalle löytyy joku, jonka valo loistaa alati kirkkaana kuin Pohjantähti taivaankannen yllä.

Eikä yksikään päämäärä ole silloin mahdoton.

Matias ja Anni – nokialainen tähtitarina
Käsikirjoitus: Matti Kuusela
Ohjaus: Saija Viljanen
Apulaisohjaaja: Maarit Pakarinen