Jäähän merkitty

Sivu 8
Sivu 9
Työryhmä
Kansi Sivu 1 Sivu 2 Sivu 3 (Näyttelijät) copy Sivu 3 Sivu 4 Sivu 5 Sivu 6 sivu 7 Sivu 8 Sivu 9 Työryhmä

Syksyllä 2019 Etunäyttämöllä kuljetaan sadan vuoden taakse aikaan, jolloin Suomi oli juuri jättänyt taakseen kansakuntaa kahtia repineen sisällissodan. Paikallishistoriallisesti merkittävä Pitkäniemen mielisairaala tarjoaa jännittävän tapahtumapaikan fiktiiviselle kertomukselle, jonka keskiössä on ihmismielen pimeä puoli ja vankkumaton vimma karsia kansasta epäsuotuisa aines pois.

Jäähän merkitty on tummanpuhuva, fantasian aineksia hämmentävä draama, jonka rohkea toteutustapa ei jätä nimestään huolimatta katsojaa kylmäksi. Tarina hyödyntää historiallisia faktoja ja yhdistelee niitä tavalla, jonka tuloksena on aavistus dystopiaa henkivästä maailmankuvasta.
Tarinan päähenkilö on nuori nainen, Halla, jonka tie johtaa lastenkodin kautta Pitkäniemen mielisairaalaan. Punaorpo, riivattu ja puhumaton tyttö oman nokkeluutensa ja pelottomuutensa avulla paljastaa katalan juonen, jonka kohteena ei pitkällä tähtäimellä ole enää vain mielisairaalan potilaat, vaan pahimmassa tapauksessa koko kahtia jakautunut kansamme.

Jäähän merkitty on nokialaisen Heidi Korkiakankaan esikoisnäytelmä, näytelmän ohjaa Saija Viljanen.

Näytelmää tukemassa Nokian Kaupunki, Alfred Kordelinin Säätiö, Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto ja TAYS/Pitkäniemen Sairaala

Näytöksen kesto väliajan kanssa noin 2,5 tuntia

Tervetuloa Etunäyttämölle Tehdas 108:n rouhean uniikkiin tunnelmaan!